Wednesday, January 20, 2010

Warkah Utk Anakandaku ...

* Penggunaan Muhammad adalah digalakkan bg ibu2 mengandung yg ingin berborak dgn ank dlm kandugan yg masih tidak diketahui lg akan jantina ataupun masih tdk mempunyai nama. Muhammad adalah bapa segala roh.

Muhamamad,

Ibu saje je nk tulis surat ni..kalo brckp maybe ade yg tertinggal. Tp kalo bermonolog dalaman ni lg detail n berjele2..Tp ibu cube utk tdk berjela ye syg...hehehhe..

Isnin dpn, genapla 6 bulan Muhammad dlm kandungan ibu..Alhamdulillah, mase msok 4bulan ibu dh xde muntah2, pening2, loye..4-5 bulan adalah saat yg sgt indah dlm hidup ibu skrg. Tp, nk masuk 6 bulan ni, ibu dh mula sakit pinggang syg, mlm tdo xlena, serbe xkene bile nk tdo...Setiap mlm ibu akan gosok2 kamu b4 tdo..Skrg ni, kamu kuat tendang...tendangla syg..tendangla kuat mane pon...selagi kamu menendang, ibu tau kamu sihat...

Spjg ibu mengandungkan kamu, mcm2 pengalaman bersalin yg ibu dgr. Yg pasti..sakit!. Ibu Muhammad ni bkn tahan sakit no..amik darah pon ibu boleh pitam..di awl2 kandungan ibu sgt2 risau..kekdg ibu mrh2 kamu sbb ibu xsgop nk muntah ari2, tekak asek loya..Sorry ok!! tah cmnerla ibu nk hadap sakit bersalin nnt. Abah salu pesan jgn pk bukan2..tppp..bkn die yg rase!! huhh!!! Tp xpela syg, demi kamu...sekali pon ditakdirkan ibu menemui ajal bila melahirkan kamu (bkn nk wat cite sedih tp manela tau Allah nk bg aku shahid dunia..heheheh), demi kamu, ibu sangop......tp ...ibu mane yg xnak abehkan hayat dgn anak! 

Ape yg ibu harapkan, Muhammad membesarla dgn sihat dan sempurna syg...Skrg ni, ibu dan abah sdg usehe utk siap2kan brg2 kamu. Opah dh beli baju kamu 4 elai tau!! (Opah lg!!). Kalo dulu, ibu asek berangan nk baby boy utk 1st ank, bile dah lalui mcm2 ni..ibu dh xkesah dh..xkirela kamu boy or girl kamu tetap ibu syg......

Membesarla dgn sihat dh sempurna ok...kalo xsihat bgtau ibu..ibu boleh rase kamu sihat atau tak. Ibu akan sentiase brckp dgn kamu setiap mlm..Ibu akan pastikan abah brborak ngan kamu even die asek lupe! Ibu akan pastikan, ibu dan abah sediakan nama yg baik2 utk kamu..(jgn arap nk name cm omputih ok!)

Sesungguhnye, kami nk kamu tau...kami sgt2 bahagia (sbb ibu xyah kemas2, xyah msk2..abah layan best2!) dan brsyukur dgn kehadiran kamu...Tgh tulis ni pon kamu tendang2. Tau2 je org ckp ngan die!! Lg 4bln, kite jumpe ok!!! Syg Kamu!!!

Sepupu Ank Aku ..

19/01/2010 - Sepupu rapatku yg brkawen pd April 2009 tlh melahirkan seorg baby girl yg tersgtla kiuut nye di muke bumi niee...Sepupu rapatku ni boleh dikatakan 'bunting pelamin' la..So smlm aku p jengok kt spital slyg. Dh tgk muke anak die, aku lak xsbr nk beranak..

Aku pn amik kesempatanla interview Farah..ape yg hanye mampu Farah jawab hanyela ..'mmg xdinafikanla ni..mmg sakit! ko adap jela..' ..waduh2..............................

* Mase die kawen..

* Keletihan & Kesakitan

* Permata Hati Ijan & Farah .. Nor Adilah Raudhah.

* Mak aku pgel die..Odahhhhhhh..hesh c Diah nie!!

Monday, January 11, 2010

Kebetulan Jalan2

Ape da tajuk..tp btolla..xde niat pon nk p jln2 tp tmpt2 tu sesuailaa utk p jln2. Alkisah aku n mak bile dah boring.... 

Pasir Penambang, Kuala Selangor

Disebabkan keadaan tak mengizinkan aku p keje (pephmla sape yg phm), aku n mak yg kebosanan isi mase terluang brsame2. Niat di hati nk p beli lauk2 fresh di Pasir Penampang, Kuala Selangor. Mmg g sane pon..perghh..seafoodnyee..mentah2 tu pon aku leh terliur..kemain lg mak membeli (mak beli eh bkn aku beli..ishk..ishk..ishkk). Ikan kembong, ikan tenggiri, ikan cermin, ikan cencaru, ikan sembilang, sotong, udang, kerang XL n ketam my feverettttt...

Setelah penat membeli, g plak pasar yg jual brg2 kering. Beli ikan bilis, sotong+gula, satay ikan..dan dideret2 kedai tu adela tmpt duduk yg berhadapan dgn laut...walaupon bkn di pulau2..tp cukop indah mate (bg sesiape yg tension) memandang cm aku nie..kami pon berehat ar dulu di situ sambil bergmbr dgn fon xcanggih. Panas gileee..tp brbaloi tgk laut tuu..xdapek g laut mandi, g laut org tangkap ikan pon jdla...dpt bau laut pon oklaaaaa tini............

* mak posing..pandai cik Diah posing

* Diah xtau nk amik gmbr aku..trpakse amik sdri..

Dh abeh rilek tgk laut..nk blk la konon..tetibe mak ajak naik Bukit Malawati, Kuala Selangor gak..sebelum Pasir Penambang. Aku pon redah jela..ala2 Lake Garden..masuk leh pandu sdri..aku pon ikotkan ajerk..behh bosan+tension kan?? Masuk2, rameii gak rupe2nye pelancong. Ade plak binatang jinak yg brnama Lotong (ala2 monyet, kaler itam)..bersepahhhhhh kat jln2. Punyela aku takottttt...kuarlaa kejap tgk permandangan..kejap jelaa sbb panas tak hengatttt. Pehtu blk, masak, makan, tdo...

* Permandangan laut dblakangnye..

* Cik Diah berposing di atas meriam yg dipercayai digunekan olehh...sapee tahhhhh..ntahla Sejarah nyee aku xtau ar...hehhehehehehe..tp ade kene mengene ngan tentere Jepun yg aku tau..muhakakkaka.

Kalumpang Resort & Training Center, Selangor

Pd awalnye, cadang nk p Bukit Cahaya, Shah Alam..tp xtau jln..call member mak nama K.Ita. Tetibe K.Ita ajak p mandi-mande kat Kalumpang join family die. Aku on ajeeee...saje nk tgk2 tempat.

ooohhhhh sgt berbaloi pd sape2 yg nk g beriadah brsame family tetapi mempunyai budget yg rendah. Kalo nk honeymoon xpress pon boleh kot..mlm2 tdo dgr bunyi air..fuhhh syok dol!!!. Kalumpang Resort (www.kalumpang.com) tmpt mandi mande yg aku barulaa tauu..Pdhal 1 jln kalo aku nk blk Tg Malim. Gile best gak tempatnyeeee..depan chalet tross air sungaii..sronok2..chaletnye ade pilihan..nk atas bukit ker..depan air kee..1 bilik 2 org ke..1 challet 5 org ker...yg utk ramei2 pon ade..mane tauu nk buat utk company training kann..bolehla utk budget2 rendah nieee...Nk g sane pon xde tol2..dr Pekan Rawang terusss jerk...lepas sikit dr Kuala Kubu Baru n Kg Rasa..situla tempatnye..Kalumpang b4 smpei Tg Malim....

Aku usha2 jerk..xmandi pon..xbest sgtla mandi ngan family org nie..bkn family sdri kan..aku tompang mkn je.hheheheh..rase2 air ngan kaki jerkla..nnt nk try bwk family aku plak..tp kene rancang dulula...sajak2..

* Cik Diah brgambar brsame burung yg pandai brckp..

* Tmpt duduk2..dikeliling pokok buah2an tmpt nie..sempat gak aku petik buah langsat!

* Cik Diah amik kesempatan urut kaki

* Challet nye..kuar challet dh air..bestnyee..aku berangan je aku n Syg brmlm disitu..hehehhe

Wednesday, December 23, 2009

Zoo Klang


Alkisah..20hb ritu mak tergerak ati nk bwk anak2 buah p zoo..plg dekat zoo klang tujela. Pegi pon dh kol 2. Smpai sane dh 3 lebih. Aku n mak p beli tiket. Gile mahalllllllllllllllllllllllll tiket zoo skrg..Siap ade pakej2!. Harge pakej masuk tmn rama2la..pakej xmasuk tmn rama2la..harge kalo ade mykad n mykid la..Situ je aku dh hangen..Kami g 4 dewase, 2 kanak2, 1 baby = RM92..tu tiket je tuhhhh...naseb kanak2 caj atas 3thn.
Masuk2 jerk..kami pon jln2 tgk haiwannnnn..huhh!!! Dah ar haiwan dah tua..ade yg saket..sian aku tgk..busuk jgn ckpla..ade sekor beruang tu..situla tmpat die mandi, tmpt membuang..dinding2 semer dah berlumut2..air kolam tu hijauuuuuuuu je aku tgk..isshkk..xsajak nk kasi budak2 tgk eh!!
Kalo dlm kandang tu lg jgn ckp, rumput2 naik bkn nk bersihkan..isshkk..mmg dh berubah abeh. last aku masuk 1996. mase tu tiket bape hengget jerk...ade KFC bagai..la ni KFC dh xde..kedai2 mkn adela..Zoo dh xde train tu..yg ade mcm bas..mak penat kami pon naik bas kecik tu..ponnnnnnnnnnnnnnn kene bayor..1 pale rm2..xkire budak pon kene gak..lg sekali aku hangen!! Ramai gak yg dtg...sape bwk camera caj lain...ishk..ishk..ishk..Pehtu dlm tu dah ade Tmn Rama-Rama & Dunia Kanak2...alaaa..dunia kanak2 nye pon..setakat cm dlm shopping complex je mainan diee..xdela duniee mane ponnn...
Yg pelik, apsal tiket mahal nk mampossss?? tp kebersihan zoo takla terjagee sgt..
Nway, walaupon xpuasati dgn keadaan zoo yg mahal & busuk itu..aku terhibur dgn gelagat anak2 buah..pika yg sebokk nk beli topii jerk..syair yg takot dgn seladang..asek ckp paksu die 'ebokkk ajerkkk'..syabil yg terkebil2 xtau mende..naseb xnangess..

* naik bas kecik tu penama tah..kejapp je ponn pusing2nyeee

* dh penat mkn KFC kat giant bt caves. Tu Syabil..Pika anti paksu asek tutup mate jerk bile paksu amik gmbr

* Abil n Maksu yg lesuuuuuuuu

* Rimau ni saket dol..sian..muke die brdarah seblah..jln jongket2..

Pernikahan Abg Ipar No 2

131209- Pernikahan abg ipar aku no 2 yg kami pgel ateh. Bertambahla lg sorang biras aku..yg aku pgel kak aisha..umonye byk sikit dr aku tp sekepale ngan aku..Elok ler..esok blk kg xdela aku dok diam jerk ;))..

Pernikahan jam 10am di Masjid Putra, Putrajaya..peh nikah p umah pompuan mkn..tiada majlis sanding diadakan hanya mkn beradap bg menghormati keluarga perempuan yg baru kehilangan abg sulong. InsyALLAH, bln 2 majlis sanding di Jitra umah mak mentua..ketika tu aku sdg sarat ngandung 6 bln..cmnela gamaknyee..saket pinggang wooooo blk Jitra!

* Pengantin brsama Abah & Mak

* Acik (Abg Ipar No 1) & Kak Reen (Biras No 1)..ade ank 3 dh..

* Pasangan pengantin..Ateh (Abg Ipar No 2) & Kak Aisha (Biras No 2..nama die same ngan mak mentua..hehehhe)

* Menantu plg malas..adalah aku! Aku n Suami...thn dpn br ade ank..Suamiku mcm nk amik pingat! Jgn xtau, baju aku tu baju aku grad SKM Level 3 Thn 2003 kot! Besar Gile baju tuuuu..smpai skrg muat lg tau! Ke..aku yg maintain..hehhehe

Suami ade 2 adik lelaki lg yg masih belajar, sorg bakal pelajar di UniKL Bangi..sorang nk masuk form 3 kot!..So, diharap perkahwinan ni kekal hingga akhir hayat..ade rezeki anak awal leh join aku beranak thn depan!! 

Cili Masak @ Merah @ Idop

Gile lame blog ni trbiar...almaklumla, keadaan xmengizinkan..tajuk kali nie psl cili msk..cili msk istimewaaaa...tgk gmbr duluuuuuuuu...

Jeng..jeng..nape cili ni sgt istimewa smpai aku rajen nk paste dlm blog ni..Ni adelah keraneee..cili diatas tlh ditanam oleh suami tercinta !! yeah! dr sebiji biji cili jer dulu, laa ni aku dh msk abeh dahh..xcited suami aku mkn cili nie..smpaikan die p msk sdri..mase potong cili pon asek sengeh2 jerk..hehhehehe..nway, congrats Syg sbb brjaye menanam cili !!!

Mak ckp (pengalaman mase die keje psr), cili msk ni ade 2 jenis, 1 yg bdn kerepot2 (mcm gmbr diatas) yg mane sentiase mnjadi pilihan mak kalo p psr..1 lg yg licinnnn berkilat, org pgel cili lilin..mak xsuke yg tu..xtau apsal..die ckp xsodap!..petua utk cili ni lmbt busuk, b4 simpan peti ais, buang dulu batangnye..sbb batang tu yg cpt busuk! petua ni semer tauu..

Monday, November 9, 2009

Huuu Semangat !!!


Kisah psl mata..bkn mata aku, mata kakngah aku. Alkisah sabtu lps umah aku wat besday kakngah, saje wat mkn2 utk die..juz family2..diekan full housewife, so nk ilangkn stressnye , aku n kakak plan le sambut besday die..Seronok gak..atok ade, cikmai, ciknoi, jiran kanan, jiran kiri..tu jela..kebetulan aku diserang selseme. B4 majlis, aku mkn ubt ..disbbkn ubt itu mengantok, ubt itu tlh menjadikan aku seorg yg blur.

Lepas majlis, kakngah gatal2 mata. Maybe sbb alergic kucing. Disebabkan mata die merah cm bijik sage, aku pon offerla ubt saket mata kepunyaanku yg aku simpan dlm lemari. Tanpe tgk nama ubt tu..aku tros bg..C kakngah pon letak..tetibe die ckp

Kakngah: 'Ni..peedih ar mate aku..saketnyee..bape titik nk letak ni? btol ni ckp 4 titik.'

Aku: 'Letak setitik jerk..mmgla pedih ko gosok2 mate sape suroh.'

Lps kakngah titik kt mate kanan, die xleh bukak mate...so aku offer utk titikkn ubt ke mate kiri die..sambil die ckp..

Kakngah: 'Aduhhh..pedihnyee..mcm asid! Xleh bukak mate arrrrrr..'

Aku: 'Meh ni aku letakkan..'

Sambil nk titik tu, aku pandang sekali lg botol tu..ye ar pelik apsal die rase saket sgt. Salu aku pakai idokk lerr saket mane even aku dh gosok2 mate..

Perlahan aku perhatikan botol tu...zupppppppppppppppppp..darah aku naik..sekali kat botol tu dibulatkan perkataan 'TELINGA'. Ya ALLAH...aku trbg ubt telinge kat kakngah!..aku rase nk pengsan time tu..dade aku brdebar2 smbil dgr kakngah ckp ..'aduh..mcm asid!!'

Aku: 'Ngah...ni ubt telinge arrr...'

Kakngah: 'Huh?? ko biar btoll?? cmne nieeeee?'

Cpt2 aku soh kakngah basuhh..kejadian brlaku dlm bilik aku..lame arr dlm toilet smbil tggu die lalukan air ke mate..dade aku? brdebar + saket..semer adelaa...pale ni dh pk bukan2 dah..kalo la jd ape2 kat mate die......mmg aku rase brslh sgt2. Dlm mase yg same aku say sorry byk2 kat kakngah. Sbb, seigt aku ..aku xpenah simpan ubt titik telinge..mate je..sbb aku kan pakai lens..kekadang infection kat mate..tah bile2 ade ubt telinge tah!!

Lame gak ar kiteorg dlm toilet..smpai c pika tanye..'ibu buat ape? lamenyee...'..;)). Byk kali aku pesan kat kakngah, if die terase len mcm bgtau awl2..aku bwk p klinik...seriauu aku..

Huuuuuuu semangattttttt..kejadian tu buat aku hampir2 menanges ar...