Friday, June 3, 2011

Transformasi

pergh..berabok blog aku ni. naseb xnmpk haboknye kalo tak confirm berinci2. k, aku xnak cite psl keje sbb sediemaklum keje aku tak settle even

ari2 aku buat pon!..

Nak cite psl transformasi minda n diri yg dh berlaku pd kakngah aku, Maya Sofia Yusof namanya. Sbb aku nk cite, sbb aku nk jdkan die sbg cth utk aku...Kakngah aku ni mase kt sekolah primadona sekolah tu...sekolah mane? sekolah menengah taman selayang 1. C Sofia ni, antare yg plg cantik ok kt sekolah..muke cantik lengkap dgn body yg menawan...btol xtipu! gile ramai jantan2 sekolah ye2 nk dating ngan kakngah aku..hahahhahah..yg plg sadis (utk akula), ade yg sangop jdkn aku adik angkat semate2 nk kuar ngan kakngah aku! lahanatttttttttttt...terpedaye jap aku! even aku xsama sekolah ngan kakngah, aku popular gak ar sbb ade akak yg cantik..hahhahahahha

Dress up die? haaaa..style kt umah pakai lain, kat luar pakai lain..hahhaha kantoi ngan abah plak tu! Abah aku trnmpk die kt luar...dr umah suar pjg, kt luar? skirt pendek tuuuuuuuuuuuuuu..selagi skirt tu tak ats lutut, bkn istilah skirt ar bg die. Suar jeans?? tight punyee ok...baju? S manjang..even baju kurung pon ikot bodyy jeee..tp, bab make up xde..setakat lipstick jerk. Pakwe?? jgnla ckp.......ramaiiii...yg 1 sekolah pon ramaii..hahahhaha kakngah..kakngah...

Dgn kuasa ALLAH kan..kakngah aku ditemujodohkan dgn seorg lelaki yg baik dan beriman. alhamdulillah.......pdhal, mase dorg start jumpe tu...c kakngah aku ade 2 org bf, 1 kat johor, 1 abg sedare aku sdri...pehtu die main cinte plakk ngan abg rizal yg kebetulan dtg umah sbb laki dia adalah kwn kpd abg ipar aku no 1 ..paham ka? (abg ipar no 1 dtg umah ngan kekwn die..punyela gentle nk bgtau yg die nk kawen ngan c kakak aku ok!..antare kwn die yg dtg adalah abg rizal.) Aku igt lg time ni kan, ptg..mak aku soh sopia buat air...c sopia anta air pakai skirt pendek tuuuuuuuuu..hahhahahahhha...terbeliakk bijik mate abg rizal nengok nye!. terus abg rizal ckp nk kwn n brcintunnnla dorg......Keluarga Abg Rizal sgt menitikberatkn soal agama. Mase depa brcinte, abg rizal tak penah bwk kak sopia jumpe parents die sbb bapak die xkasi. Tup2 masuk minang, mase brtunang pon, bapak a.rizal tak kasi dtg umah..hahahhahah...lame gakla brtunang..hampir 2 thn, kawen............la ni ade 3 anak. Pjg mukadimah aku psl c sopia ni..

Sbnrnye aku nk cite yg kakngah aku skrg dh ade ciri2 wanita islam muslimah. aku pon xsangke. hasil dr? didikan suami..semernye brmule lps dpt anak no 2 rasenye...menurut cite c sopia, ari2 die kene ceramah dgn a.rizal. A.rizal ni rajen p ceramah, blk ceramah die ceramah isteri die plak..hahhaha..cara die mengajar kakngah aku? bkn dgn paksaan...ape die buat? kalo aku p umah dorg kan..kt dapor ke...kt bilik ke..ade je keratan2 tampalan 'akibat tdk menutup aurat', 'azab tidak solat', 'ciri2 pakaian wanita muslimah' dan brmcm2 lg...hahhahahahha aku? asal aku p umah dorg je, igt aku xkene tarbiah ke? keneeeeeeeeeee...tp aku xamik ati pon..siap sound aku 'ko ni pakai tudung ke tudung saji tini?' hahhahah..itu ayat a.rizal kalo aku pakai selendang jarang nmpk leher or tudung yg tak tutup dade.

Bkn dgn care cmtu je, kakngah aku n anak2 dibawaknye p qiamulail (btol ke aku eje?)..tdo mesjidla, tdo suraula..bende2 cmtu dh jd kebiasaan utk sopia skrg..sampailaaaaa di saat ini, sopia ckp dgn aku, 'tiada paksaan utk aku brtudung besar...aku sdri dh rase nk pakai tudung besar ni..', semer tudung2 biase die, die bg aku...die dh pakai stokin kaki, kerap berjubah...Anak-anak? Syafiqa darjah 1 sekolah agama skrg...smpaikan aku penah dgr Syafiqa ckp ngan kakngah aku 'ibu..ni yg kakak tak suka ni, ALLAH marah tau kita lambat2kan solat' -->> pdhal masa tu kakngah aku tgh suap die n adik2 makan kebetulan azan plak..mekasih! hahhahahah. Sopia penah ckp dgn aku.."AKU NI, TAK KISAHLA ANK AKU PANDAI BELAJAR KE TAK..JANJI AKU N RIZAL BG LENGKAP AJARAN AGAMA SBB AKU TAU PENGETAHUAN AGAMA AKU SGT RENDAH..BIARLA ANAK2 AKU LENGKAPKAN DGN AJARAN AGAMA DULU...."..dan abg rizal salu pesan kat aku dan suami "DIDIK ANAK DGN PENGETAHUAN AGAMA DULU, SBB TU TJAWAB MAK BAPAK..BILE DORG DAH BESAR, TERPULANG NK JD APA. KALAU DORG PILIH SALAH JLN SEKALIPUN, SEKURANG2NYA KITA SBG MAK BAPAK DH LEPAS TJAWAB KITA"..insyALLAH...akan aku pegang kata2 tu smpai bila2...

Tp, utk aku beri didikan agama selengkapnya pd anak2 aku nnt, aku n suamila yg kene mula dulu...aku? sering kalah dgn bisikan syaitan..tp aku mulakn dgn memupuk rasa sabar dlm diri..tatkala(kemain ayat!) sedang sarat ngandung ank no 2 ni...aku byk2 sbr dgn perangai c faheim yg maken lasak....nmpk gayenye azam utk jd isteri n ibu yg baik tak trcapai..azam utk lebih brsabar dh trcapai rasenye...hehheheh..

ujung sane tu abg rizal..ni la sofia yg dulunye primadona sekolah..heheh

3 org ni + dlm perot ni = wa syg byk2



No comments: