Monday, December 27, 2010

Nape Tak Leh Derhaka ..?

* b4 masuk meeting kite cite dulu...nk cite psl n3 ni dlu baru cite psl superb duper bz aku tu..;)


Nape kite xleh derhake pd org tua kite?? lg2 pd mak kite?? yg kite tahu :

1. sbb ALLAH dah warning ..

2. sbb mak ngandungkn smpai 9 bln, melahirkan, menjaga..

sejak2 aku jd ibu ni, ini adelah n3 utk aku warning diri sdri..sbb2 yg perlu ank2 @ suami2 tahu :

1. even faheim dh 8bln, parut jahitan masih sengal2 & kdg2 menganggu ari2 aku..kalo beranak operate aku xtaula nk kate..nk bersin pon xleh agknye...yg kene vakum lg??

2. sblm jahitan menjd parut, ibu2 kene jahit idop2...bygkn?? bertape kuatnye kasih syg yg ALLAH berikn pd ibu utk anknye...sangop kene jahit idop2 semate2 nk lahirkn ank, nk bg zuriat pd suami...menggigil2 thn sakit...semernye demi ank & suami...

3. kalo ank demam, ibula yg cemas dulu...even demam biase, tp ibu2 akn pk lg jauh dr itu..dan ati xkn tenteram selg ank xkebah...suami & ank tdo, ibula yg tuam ank smpi ke pg..bile ade ank, jgn harap nk tdo mamposss...mase faheim kecik2 lg aku asek trbgn2 je nk tgk keadaan ank..tkot2 lemas or ape2...sdgkn nyamuk pon aku maki time ni...semernye utk anak...

4. bg ibu2 yg brkerjaya, kalo kt opis aku confirm semer ibu2 tak 100% tumpu pd kerje...same gak ngan aku...ade saje ruang utk faheim dlm otak aku nie...abeh je opis hour, kalo kene stayback ati aku ni mmg xtentu arah...mengenangkn ank kt umah yg dh brjam2 tanpe ibu...pd korg yg lom ade ank, kalo xcaye tggula org ade ank nnt...stayback or keje pd ari weekend adelah sgt menyeksekn...

5. letih cmne pon...ngantok cmne pon...kalo ank nanges, ibu2 xkn tenteram..selg ank xdiam...kalo ank xtdo? jgn harapla ibu boleh tdo...kalo bapak?? kalo berdengkor pon ade die kesah?? (tjwb bapak lenla plak) ...

6. ape pon ank buat..derhaka cmne pon ank kt ibubapa...ibubapa mudah memaafkn, mudah lupekn, malah xpenah luntur kasih syg itu....walau berbakul2 makian or cacian orrrrrr anak2 xcall, xtanye kabar brite...kdg2 menangis sdri je...


ishkk...itu br 6...kalo nk senaraikn mau berblog2 list hal ni jee...muhakakkakakak...yg pasti, kite akn tua, kalo nk masa tua kite terjage, jagela makbapak kite sebaiknye...sbb idop ni ibarat roda...kpd ank2 derhaka diluar sane...'ko igt ko xmati?'...

2

No comments: