Tuesday, September 28, 2010

Boleh Plak Camtuh ..

N3 kalini nk cite psl pendapat doktor yg berbeze2..

Alkisah 17/09, Faheim demam, batuk & selseme...aku n suami bwkla ayeim ke DEMC..situ jela spital yg aku yakin n plg dekat dgn umah. Bkn berlagak utk tdk pergi ke spital sg buloh, tp spital2 cmtu perlukan mase yg sgt2 lame utk jumpe doktor..tu ponn doktor pesakit luar..jauh sekali nk jumpe doktor pakar kan..nk jumpe doktor pakar lakkkkkkkk, aku kene dpt surat dr klinik or doktor pesakit luar baru boleh buat rujukan ke doktor pakar dannnnnnnnn ini mengambil mase yg lame..walaupun seminggu 2, ati ibu aku ni meronta2 utk tggu lame walaupunnnnnn anak aku hanye demam biase...oh tdk2, demam skrg xleh buat main2!...Tanyela dgn mane2 ibu, evennnnnn kene gigit nyamuk pon, nyamuk tu yg kene maki!...hehehhehe..

Genap seminggu demam faheim xkebah2..dan doc pesan utk dtg blk if xkebah..sooo..21/9, aku pegi blk demc. Aku dh kate teros jumpe pakar tp suami tersayanggggggggggg nk jugak bwk kat pesakit luar dulu..ok fine, aku ikotkan aje...jumpe doc pesakit luar, dh cek2 faheim, die bg faheim nebulizier sekali...then tukar ubt yg faheim penah dpt. Sekali aku ckp ngan doc :

Ibu : 'abeh demam die yg xkebah2 ni cmne doktor?'
Doc: 'panas sgt ker?? abeh awk nk cmnee'
Ibu: 'panasss..kalo tgh mlm lg panas...'
Doc: 'oklaa...kite buat ujian darah' ... dgn perasaan yg cm mls nk layan kerenah aku! lantak arrrrrrr!!

Mase nk amik drh, aku takot dh...konfermmmmmmm ayeim nanges..laki yg bwk masuk faheim kat lab...dh lame tu aku xde dgr plakk ank aku nanges..bile aku jengukkk..rupe2nye amik drh juz kat ujung jariii...kalo sg buloh ??? 3 doktor sekali nk amik darah faheim mase nk buat ujian utk kuning..aku ckp dr pengalaman aku ok!...tggu 1/2jam result kuar, doc pgel...tup2 doc ckp result darah faheim xcantik..ade jangkitan dlm darah...perghhhhhhhh...tersentap dade aku nie..luluhh..doc siap ckp

Doc: 'kptusan drh cmni xelok..nk kate virus dmm biase pon boleh, nk kate H1N1 pon boleh'..

gile kauuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!

Doc: 'so, kalo cmni ape yg saye leh suggest, admitted or jumpe pakar..'

So aku n suami nk jumpe pakar dulu...dan trpakse tggu smpai kol 6pm sbb pakar xde klinik..aku tggu...sangop...dan ketika itu aku sedang gigih menjalankan ibadah pose 6...sementare tggu tu, otak aku ni aseklaaa berpk...

Tepat 5pm++ faheim kene amik sekali lg nebulizier then tros nurse bwk jumpe pakar..dan doc paed yg faheim ade jumpe adelah doc koshy tu...so aku jumpe die blk..

Doc pakar dh cek faheim semer..doc cume ckp demam biase...dann ape yg memeranjatkn aku bile doc review blk ubt yg doc pesakit luar bg...dan doc pakar ckp..

Doc Paed: 'apsal dorang bg ubt nie?? kanak2 bwh 2 thn saye xgalakkn bg ubt selseme yg mengantok..saye nk tukar ubt nie..ishhkk dorang nieee..'
Ibu: 'keputusan darah tu cmne doc?'
Doc Paed : 'So far so gud, darah xde ape2'... pelik sudah aku
Ibu: 'Beh, apsal doc bwh ckp ade jangkitan dlm darah?'
Doc Paed: 'xde..xde..semer ok..cek darah, xray tu semer pancing..pancing..kalo saye, saye xkan suruh cek darah kalo xbetol2..saye cek ank, saye sudah tau..incase kalo baby kames depan masih xelok or tdk berkurangan demam, batuk, selseme baru kite buat ujian lanjut...'
Ibu: 'anak saye ni ade simtom2 pneumococcul virus ke doktor? ' ..b4 jumpe doc aku trbace risalah psl penyakit yg dsbbkn oleh virus ni..miginitis slh 1 nye...oooohhh sgtla takot..
Doc Paed: 'oooooohhh tdk2...tp saye syorkan amik vaksin ni memandangkn skrg ni mcm2 penyakit..xmhl juz rm200++ 1 vaksin..' ...akan aku usehe kan...

oooo..sgt2 lege.............lege sgt.............alhamdulillah...dan sekarang faheim beransur pulih..tgl selseme je sikit2...alhamdulillah ank ibu sihat. Ibu sangop ganti tmpt ayeim dr dgr ayeim batuk terok..ooo tdk..tu br demam biase...dan aku xtaula cmne mummy Alanna Qish mengharungi ari2 ketika adik nun sedang sakit & makin ari makin parah dan menunggu saat2 perpisahan...besar sungguh ujian diberikan pd mummy adik nun..

Dan..setiap doa ..aku berdoa agar aku tdk diberi ujian sehebat itu...ujila aku dgn ujian lain yg tdk melibatkan kesihatan anak aku...aku tidak akan sangop...dan tak kan pernah sangop...even nyamok pon aku maki.....ooohh faheim...membesarla dgn sihat...berjaye dunia & akhirat...
Bile mampu nnt, ibu tekad utk amikkan Faheim vaksin pneumococcul & rotarvirus ok...mmgla tak 100% confirm xkene atleastt % nk kene berkurangan....

No comments: