Thursday, May 14, 2009

9 Tahun Dulu ...Pada Tarikh 1405

"Bgn2..mak nk bawak abah g spital..abah saket dade.."

Sambil melihat abah & mak masuk dlm kete..Mak yg drive. Abah berkain pelekat & berbaju melayu biru tua. Kami 3 beradik brdiri d pintu smbil tgk mak & abah. Dr jauh, abah lambai2 tgn pd kami..Mcm nk jalan jauh..Lambai sambil tersenyum manes. Senyum & sedang menahan saket. Daun pokok depan rumah berguguran mase abah lambai kami. Pasti ade sesuatu.....

1 jam kemudian..

"Kak, ko bawak adik2 dtg hospital KL. Mak xtaula cmne care korang dtg..tp mesti dtg..Mak xtaula abah korang ni ade lg ke tak de.." 

Dgn suare yg sedang menahan sebak, Mak bgtau berite yg buat darah kami berderau. Kakngah mintak tlg Abg Rizal dtg rumah pd jam 4am. Kami ke hospital. Mak sedang sbr menunggu. Makcik dlm perjalanan. Xsampai 3 min kami dtg, Doktor panggil mak masuk emergency room... 2 minit kemudian......

"Su..abah dh xde.." 

Ayat yg kuar dr mulut mak membuatkn kami tersentak. Mmg aku dh agak akan jd...Mak kuar dr ER smbil pelok kakak. Aku tersandar di dinding ER. Kakngah sdg cube menahan air mata. Tunjang utama keluarga kami telah menyahut seruan illahi. Takde sape yg dpt menghalang..Kami sekeluarga dipanggil Doktor utk melihat jenazah abah. Jenazah siap ditutup. Mak suruh aku & kakngah teman jenazah abah sementara kakak uruskan surat mati. Mak ditemani makcik . Sbb mak hampir pengsan...

Sementara tggu semer selesai, aku meratapi jenazah abah. Baru td abah lambai kami. Skrg abah terbujur kaku. Aku usap2 muke abah. Masih panas..berpeloh...Bkn abah sorg, ade 2-3 jenazah lg..esakan demi esakan aku dgr..aku & kakngah cube menenangkan diri smbil igt pesan abah mase arwah nenek meninggal.

"ape2 jd, jgn menanges sgt2..jgn meratap..bila semer dh selesaii nak nanges..nangesla"

Alhamdulillah semer brjalan lancar. Surat mati, permit mengubur & van jenazah dpt diuruskan dgn cepat dr biase. Maybe sbb abah dikenali. Dr HKL terus ke Tg Malim. Sebelum zohor, abah selamat dikebumikan.

Hanya 1 aku kesali. Mak ckp mase abah dh abis nyawa, doktor bertungkus lumus selamatkan abah. Gune alat yg mcm seterika tu kt dade...Mase dh kafan abah, mase cium2 utk tatapan terakhir, kapas sumbat idong dh berdarah. Bile tutup muke abah..bygkanla kain 7 lapis pun darah tembus....Smpai kubur, bila org angkat jenazah..Ya ALLAH..belakang abah penuh darah.....mcm tido atas darahh...Ramai yg ckp jantung pecah sbb doc wat seterika kt dade.

Arini, genap 9 thn pemergian abah tersyg. Insan yg aku rapat dr kecik..Naik basikal kemane2 mesti aku ade!..Mase naik basikal tu kalo ujan mesti abah soh aku masuk pale dlm baju die..;)) walaupon brpeloh2 bdn abah kayuh basikal, tetap wangi bg aku..Skrg ni, panggilan 'abah' dh lame xdisebut..InsyALLAH, lps kawen nnt sekali lg akan akan sebot panggilan ni pd ayah mentua......

Semoga roh dicucuri rahmat, diluaskan kuburnye, dilepaskan dr seksaan kubur & ditempatkan disisi org2 beriman..Alfatihah...

Disini juga kita ditempatkan...

I Love U Abah!

No comments: