Sunday, January 21, 2007

Exist In Real Life !



Td aku tgk cite hindustan..bisela aku!! kalo dh mmg ade darah industan ;)) sure tgk nyela..lg2 pakwe tercinte lak main!! perggh!!!!!!!!! My Love Shah Rukh Khan..aku ternoneng tgk muke die..tajuk cite tu KABHI ALVIDA NAA KEHNA @ dlm bahase melayu nye..JANGAN UCAP SELAMAT TINGGAL ...pergghhh..mmg mendalam..n cite tu exist in real life!! now...aku nk ckp psl..nape aku suke cite industan ;)) n pasal cite tu...then terplg pd korg nk nilai..

Nape aku suke industan ? 1stly, sbb hero diela..ensem..macho bergaye..heroin plak cantek nk mampos..tp bkn semer cite industan aku suke, yg ade pkwe aku jela...nowdays, bile ckp psl cite industan, ramai yg pangkah! smpai nk tgk kat wayang pon malu...terutame kaum lelaki..alasan nyer.....industan asek cite cinte..plg dorg xleh accept sbb ade nyanyi2..1 lagu 3-4 pasang baju.....tp korg pasan tak, cerite melayu dulu2 pon ade selang2 ngan lagu!! n cite lame ni xpenah luput dek zaman!! lg diulang2 ade..siap finas wat tayangan free utk cite2 lame ni..apetah tema die aku lupe plak.....hmmm..bezenye cume..filem industan dari dulu sampai skrg dorg still kekalkn adegan tu...filem melayu?? ade?? even dh cut scene tu..nape cite melayu still merepek??!! filem2 yg ok pon leh dikire ngan jari....yg aku eran, seorg profersor yg wat cite2 cmtuh! isshkk...naseb gune pelakon popular..try kasi pelakon yg sampingan jd hero tgk!! sure xlaku! n nape cite2 yg menimbulkan persoalan sering dikritik? nape kat luar dorg diagungkan..kat negare sdri??!! hmmm leh kate...filem kite dianaktirikan oleh kite sdri....paham?! 1 lg sbb aku suke tgk industan, skrip dorg......aku still igt dialog cite kabhi kushi kabhi gham, part yg amitabh bachchan dok kat boyan ngan bini die berbincang psl anak dorg...aku penah pegi kursus penulisan skrip kat sblah saloma tu...then tetibe pengajar tu kuarkan dialog tu,then die soh teke dialog cite ape..dgn xsemene2 aku leh angkat tgn nk jawab!! ;)) malu saye.....bkn aku sorg nk jawab..tp ramai...then pengajar tanye .."kenape kite igt dialog tu?? sbb dialog tu bagus...tu sbb kite igt! ". Dia sdri mengaku yg dialog filem2 industan jauh lebih baik dr filem kite..Terkenal gak pengajar tu..ape murad tah name die..secare realitinye, xbyk pengarah kite yg berani wat cite2 yg leh wat kite pk btol2...mungkin dorg wat cite sbb ikot selere penonton. Penonton?? tau ape?? dorg juz nk fun!! Kalo bukan salah pengarah yg wat cite tah ape2 semate2 nk ikot selere penonton n kaut untung.........salah penonton ke tgk wayang juz tgk n kekdg xamik tau pon ape nilai2 murni yg ditonjolkan? sape ikot sape?? pengarah ikot selere penonton ke?? penonton asek2 nk tgk cite yg tah ape2 ke?? sbb xde cite dah! bkn ke setiap cerite ptot bg kesedaran pd penonton? so..nape perlu ikot selere penonton?? sbb nk untung ehhhhhhhhhhh??????!!!!!!!!! yg kelakarnye..sorg pengarah leh kuarkan smpai 8-10 filem dlm sethn??!!! weyyyyyyyyy...ko study sekali je ke nk wat filem ko nie??!! ntah........depends pd pendapat maseng2!!! byk dh aku merepek...bosan? meh aku cite psl crite industan aku tgk td..

KABHI ALVIDA NAA KEHNA- JGN UCAP SELAMAT TINGGAL..cite psl 2 psngan yg dh berkahwin.. Dev (SRK) laki pd Rhea(Preity Zinta), n Rishi(Abhishek Bachchan) laki pd Maya(Rani Mukherjee). Cite psl Dev-Rhea dulu, Dev ni seorg pemain bola sepak tp lepas kene langgar, die jd tempang...kene langgar pon mase die g tgk perkahwinan Rishi-Maya. Lepas jd tempang, he starts looking everything wit a negative mindset! Tak penah rase epy pon even die mempunyai seorg isteri yg baik..kirenye dlm cite ni , isteri die lebih berjayela...Rhea seorg pereke fesyen yg berjaye. Masalah c Rhea ni plak..asek kojo yooooo pehtu seorg yg sgt2 tegas....yolah agaknye sebab laki die dh xleh keje..die lah keje ..laki die yg jage anak, ade 1 dialog yg aku igt mase dorg gado..dorg bertekak psl maseng2 dah wat hal maseng2..Rhea ckp.."Ape yg kau risaukan, kejayaan aku atau kelemahan kau?" isshkk...seorg isteri ckp cmtuh pd suami..mmgla makan dlm!! so..c Dev ni rase cam die xgune lps xcident tu..pehtu plak keje nk marah jerk..so...xdela kebahagiaan kat situ...

Dlm mase yg same, Maya tak bahagia dgn Rishi. Rishi seorg suami yg sgt2 cinta kat Maya. Masalah Maya, dia xboleh beranak. Rishi xkisah pon..masalah c Rishi ni plak..die ngan bapak die suke sgt parti2..n Maya bukan seorg yg suke berparti. Maya amik mase 3 thn nk setuju utk kawen ngan Rishi. Disebabkan xleh beranak die terasela kekurangan tu...ari2 laki die ckp i luv u..tp die xpenah pon ckp cmtuh balik. Dialog yg aku igt psl dorg..bila Rishi ckp pd Maya.."Kita punyai kelemahan maseng2..bezenye cuma..kau sentiase ckp psl kehancuran hubungan kita..dan aku sentiase ckp psl kebaikan hubungan kite".....sedih time nie..kirenye Rishi xbersalah ler dlm hal nie...

Dalam maseng2 punyai masalah masing2..Dev n Maya bertemu..mase tu barula Dev bgtau Maya yg die cacat sbb kene langgar balik dr tgk Maya kawen...memule dorg juz kekwn bise...ari2 jumpe n crite pasal pasangan maseng2. Dev n Maya kongsi cerite n maseng2 try bg idea cmne nk elokkn balik perkahwinan dorg yg hmpir berkecai. Bila dorg try pd pasangan maseng2...xdpt plak feedback yg positif. Tp Dev xpenah bgtau Maya yg die xdpt feedback yg elok dr Rhea cmtuh gak ngan Maya..sbb malu kot!! Malu sbb gagal..Dalam diam...dorg plak jatuh cinte..memule dorg pendam..tp akhirnye dorg terus terang.Dev epy sbb Maya je..hubungan dorg sampai dah membawe ke atas katil. Lain ayat, curang dah nie!!!!!.intermission nye...bile dorg amik keputusan utk berterus terang ngan pasangan maseng2 dan sedar akan hubungan dorg xkan berjaye n dorg stopkan hubungan tu....Dev bgtau Rhea yg die cintekan Maya, cam biasela..pd seorg wanita yg berjaye dan tegas, die ceraikan Dev n halau Dev dr umah besar die tu walaupun Dev bgtau yg hubungan die n Maya dah berakhir...smpaikan mak mentua die ckp.."sekurang2nye..mintalah kebenaran aku sebelum halau die..". Dlm mase yg same Maya pon terus terang dgn Rishi yg die ade wat hubungan sulit ngan Dev...Rishi yg selame ni seorg laki yg baik n dgr ckp isteri, mengakhirkan hubungan dorg walaupun Maya bgtau hubungan die n Dev dah berakhir. Dialog best bile Maya ckp.."Jd...aku kene pergi..." dan Rishi jawab.."Dan aku tak kan halang...". Simple tp mendalam....rite? So...Dev n Maya wat haluan maseng2....masalah dorg ni plakkk..menipu ant 1 sama lain..Dev bgtau Maya yg Rhea akan maafkn die ikot peredaran masa..n xbgtau Maya yg die bercerai..c Maya pon same gak!! die ckp die ok ngan Rishi..pdhal..dah kene halau...so...3 thn dorg xtau kedudukan masing2..dlm mase 3 thn tu kire nye fruz gile laaa...maseng2 xleh lupe cinte maseng2...3 thn kemudian, Rishi jumpe ngan Maya balik...n minta Maya jd pengapit die!! Laki die kawen laaaaaaaaaaa......Maya xkisah pon..sbb die tak cinta Rishi. C Rishi ni plak xde family dah..so Maya jela...Dlm mase yg same Dev jumpe Rhea bgtau yg die nk pindah ke Kanada.....Mase majlis perkahwinan Rishi, Rishi jumpe Rhea..n Rhea terkejotla yg Rishi kawen sdngkn yg die tau Rishi dh berkahwin ngan Maya...So...Rishi pon bgtau yg die dh 3 thn cerai ngan Maya. Rhea pon bgtau yg die dah cerai ngan Dev.....so..persoalan yg Rishi timbulkan.."Adakah Dev dan Maya tau??" ........yeeeehhhh...mmg dorg xtau!! sbb maseng2 tipu kate pasangan maseng2 trime dorg!! damn!!! Rhea terserempak ngan Maya kat majlis tu n bgtau status die n Dev....kbtulan ari yg sama, Dev plak nk berambus ke Kanada..ape lg.....c Maya pon kejarla cinte die kat tren.......so...cam biasala..hepy ending utk true love nie....
di akhir cite ni..pengajaran yg pengarah ni ckp.."HANYA CINTA HARUS JD ASAS PERKAHWINAN, JIKA ASASNYA SALAH, PERHUBUNGAN PASTI BERAKHIR"--->> kirenye ni utk c Dev-Rhea n Maya-Rishi, masing2 xde cinte utk couple masing2. 1 lg, "KEBAHAGIAAN TAK BOLEH WUJUD DALAM BAYANGAN PENIPUAN" ....btol tuh........aku rase cite ni jd dlm dunia realiti nie...xkirela cinte tu dtg b4 kawen atau lepas kawen..yg pasti kene ade cinte semase alam perkahwinan tu...bg akula...xtaula korang.....eh!! nk kol 3am dah!! esok aku ade ujian komputer L !!!!!!!!!!!!!!!!!! aduh!!!!!!! takot arrrrrrrr psl demerit2 ni aku fail lah!!!!! bye!


No comments: